@article { author = {طحانی, مجتبی and برگستان, علی and صبور, محمد حسین}, title = {Numerical investigation of influence geometry variation on the aerodynamic characteristics and static stability of Wing In Ground Effect}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {4}, number = {2}, pages = {75-87}, year = {2014}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2014.315}, abstract = {Wing in ground effect are suitable vehicle in military industries and marine transportations that can transport with sophisticated aerodynamic characteristics and appropriate speed. Using numerical simulation can reduce the costs and save the time for investigating wing's aerodynamic characteristics, that possesses a more acceptable precision in comparison with experimental data. In this study, the results obtained from the experimental examination conducted on Naca6409 are used to validate the simulation and the best turbulence model with an appropriate number of mesh elements has been chosen. Also, the effect of ground effect and the angle of attack on important aerodynamic parameters have been calculated and static stability of these wings have been determined by investigating the effect of moving and fix wall on aerodynamic characteristics of WIG. Finally, with changes in wing's geometry factors such as twist angle, dihedral angle, sweep angle and taper ratio, the effect of these factors have been examined. As result sweep has not used for stability and also positive twist angle has used to decrease drag and delay in stall and taper ratio with increasing in aerodynamic characteristics, is better in trailing state.}, keywords = {Wing In Ground Effect,aerodynamic characteristics,geometry factor,static stability}, title_fa = {بررسی عددی اثرات تغییرات هندسه بر مشخصات آیرودینامیکی و پایداری استاتیکی بال شناور اثرسطحی}, abstract_fa = {پرنده‌های اثر سطحی وسیله‌ای مناسب در صنایع نظامی و حمل‌ و نقل‌های دریایی می‌باشند که با مشخصات آیرودینامیکی بالا و سرعت مناسب حرکت می‌کنند. استفاده از شبیه‌سازی عددی موجب کاهش هزینه و زمان برای بررسی مشخصات آیرودینامیکی بال می‌گردد که دقت قابل قبولی به نسبت داده‌های تجربی دارا می‌باشند.در این مقاله جهت ارزش‌گزاری شبیه‌سازی از نتایج حاصل از آزمایش تجربی بر روی بال ناکا٦٤۰٩ استفاده شده و بهترین مدل آشفتگی با تعداد المان شبکه مناسب انتخاب گردیده‌است. همچنین تاثیر اثر زمین و زاویه حمله را بر پارامترهای مهم آیرودینامیکی تعیین گردید و با بررسی تاثیر زمین متحرک و ثابت بر مشخصات آیرودینامیکی بال اثر سطحی، پایداری استاتیکی محاسبه گردید. در نهایت با تغییر مشخصات هندسی بال نظیر زاویه پیچش، زاویه هفتی، زاویه پسگرایی و نسبت باریک‌شوندگی تاثیر این عوامل مورد بررسی قرار گرفته‌است. نتیجه‌گیری شد که از پسگرایی جهت پایداری استفاده نشود و همچنین زاویه پیچش مثبت موجب کاهش پسا و به تاخیر انداختن واماندگی می‌گردد و نسبت باریک‌شوندگی با افزایش مشخصه آیرودینامیکی در وضعیت تریلینگ مناسب‌تر خواهدبود.}, keywords_fa = {پرنده‌های اثرسطحی,مشخصات آیرودینامیکی,مشخصات هندسی,پایداری استاتیکی}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_315.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_315_ef231c9c8f3ef2b0c377cf72c6a9b163.pdf} }