@article { author = {shojaiefard, mohammad hasan and talebitooti, roohollah and mirbagheri, morteza and torabi, mansoor}, title = {Optimization of Composite B-Pillar Considering Appropriate Stacking Sequence with Genetic Algorithms}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {3}, number = {2}, pages = {77-86}, year = {2013}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2013.197}, abstract = {In this thesis for improving in samand behavior in besides collision, internal part of B-pillar of SAMAND modeling by use of laminated composite made up of carbon – epoxy and simulation beside collision test based on FMVSS-214 standard. This survey is performance on finite element analys and show the condition and quality of stacking sequence of difrent layers.Since change in orientation layers cause of change in structure resistance affected by collision, using of Genetic Algurithm and neural lattice get better result for minimum transfiguration of B-pillar. Also to achive the steady stacking sequence use the result of 49 Taguchi’s studys and simulation for 8 layers in -90 to 90 degree and 120 Hamersly’s tests for 8 layers in 0 to 90 degree, and 120 Hamersly test for 4 layers in 0 ti 90 degree. Based on this result and gained data from optimization algoritm and complet survey of test result, the best collision behavior of structure occure in 40 to 50 degree stacking sequence. Stracture we offer in this study own minimum transfiguration and displacement. And System in this manner, exist maximum safty and security for passengers that is the most important chalengein besides couission.}, keywords = {B - pillar,laminated composite,neural lattice,Hamersly’s test design,Taguchi’s test design}, title_fa = {بهینه سازی ستون میانی خودرو (B-pillar ) از جنس کامپوزیت جهت دستیابی به چیدمان مناسب لایه‌ها در تست برخورد از کنار به کمک الگوریتم ژنتیک}, abstract_fa = {در مقاله پیش‌رو به منظور بهبود رفتار خودرو سمند در برخورد از کنار، بخش داخلی ستون‌میانی خودرو سمند با استفاده از کامپوزیت‌های لایه‌ای ساخته شده از کربن – اپوکسی مدل شده است و سپس شبیه سازی تست برخورد از کنار بر اساس استاندارد FMVSS 214 از طریق آنالیز اجزای محدود صورت گرفته است. از آن‌جایی که تغییر در چیدمان لایه‌ها سبب تغییر مقاومت سازه در برابر برخورد می‌شود، با استفاده از الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی نتایج بهینه برای کمترین میزان نفوذ ستون ارائه گردیده است. همچنین به منظور دستیابی به چیدمان‌های یکنواخت از روش‌های طراحی آزمایش تاگوچی و همرسلی استفاده شده است که از آن جمله می‌توان به 49 آزمایش تاگوچی برای 8 لایه در محدوده 90- تا 90 درجه، 120 آزمایش همرسلی برای 8 لایه در محدوده صفر تا 90 درجه، 120 آزمایش همرسلی برای 4 لایه در محدوده صفر تا 90 درجه و ... اشاره کرد. بر اساس نتایج ارائه شده و داده‌های بدست آمده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی و نیز بررسی کامل صحت آزمایشات، بهترین رفتار سازه در این برخورد در محدوده چیدمان 40 تا 50 درجه اتفاق افتاده و برای چیدمان خاص ارائه شده در بخش نتایج کمترین میزان جابجایی و نفوذ بدست می‌آید. بدین ترتیب بیشترین محافظت از محفظه سرنشینان صورت می‌گیرد که از مهمترین چالش‌ها در برخورد از کنار می‌باشد.}, keywords_fa = {ستون‌میانی,کامپوزیت لایه‌ای,شبکه عصبی,طراحی آزمایش همرسلی,طراحی آزمایش تاگوچی}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_197.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_197_9437fd1248ad05064eeed678ad4e0267.pdf} }