@article { author = {بک خوشنویس, امیر and Foroozesh, Farzaneh and پدرام, مسعود and vahidi, mohsen}, title = {Experimental investigation on drag coefficient reduction due to tripping wire on a cylinder}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {2}, number = {2}, pages = {81-90}, year = {2013}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2013.139}, abstract = {An experimental investigation is conducted in the wake of a circular cylinder with two tripwires attached at angle of 140 and 40 degrees measured from the forward stagnation point at Reynolds numbers, Re = 30000. The tripwire diameter is 0.5, 1, 1.5 mm. The effects of the tripwires on drag reduction, mean velocity profile and velocity defect and half width, turbulence intensity profiles and Strouhal number have been examined. The results reveal that for Re=3000, there exits optimum case where the drag coefficients acting on the cylinder all reach some of the drag coefficient of a plain cylinder. At the optimum case the drag coefficient of cylinder is reduced for two-wire cylinder with two different diameters. The results reveal that when we get far from cylinder, the procedure of changes of the peak of mean velocity (w0), and peak of turbulence intensity profiles decrease–increase and increase–decrease, respectively. Also the results of experiment are shown that with a plain cylinder the values of peak of turbulence intensity profiles and velocity defect (w0) are generally decreased compared with those values for tripping wires cylinder.}, keywords = {Hot wire,Wake,Tripping wire,Circular cylinder,Drag coefficient}, title_fa = {بررسی تجربی کاهش ضریب پسای سیال روی یک سیلندر دایره ای بوسیله سیم اغتشاش ساز}, abstract_fa = {یک تحقیق تجربی بر روی دنباله سیلندر با دو سیم که در زوایای 40 درجه و 140 درجه نصب شده و از نقطه سکون جلویی اندازه گیری می گردد و عدد رینولدز Re = 30000 می باشد، صورت گرفته است. قطر سیمها برابر 0.5, 1, 1.5mm می باشد. اثرات سیم اغتشاش ساز بر روی کاهش ضریب پسا، پروفیل های سرعت متوسط و کاهش سرعت و نصف دهانه، پروفیل های شدت اغتشاشات و عدد اشتروهال مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد برای Re = 30000، حالت بهینه ای وجود دارد که درآن ضریب پسای عامل بر روی سیلندر تماما به مقداری کمتر از ضریب پسای سیلندر صاف می رسد. در حالت بهینه، برای سیلندر 2سیمه با دو قطر متفاوت سیم ضریب پسای سیلندر کاهش پیدا می کند. نتایج نشان می دهد زمانی که از سیلندر دور می شویم، روند تغییرات قله سرعت متوسط (w0)و قله پروفیل اغتشاشات به ترتیب کاهشی-افزایشی-کاهشی و افزایشی-کاهشی می باشد. همچنین آزمایشات نشان می دهد با یک سیلندر صاف عموما مقادیر قله پروفیل اغتشاشات و کاهش سرعت (w0)در مقایسه با مقادیر سیلندر با سیم اغتشاش ساز افزایش یافته است.}, keywords_fa = {سیم داغ,دنباله,سیم اغتشاش ساز,سیلندر دایره ای,ضریب پسا}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_139.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_139_9a37b604917a4f2ed34344a05045f64b.pdf} }