@article { author = {Ramezani, M. A. and Yousefi, Sh. and Fouladi, N.}, title = {Experimental and Numerical Investigation of the Effect of Geometric Parameters on Flexible joint Nonlinear Behavior for Solid rocket motor Trust Vector Control}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {7}, number = {4}, pages = {197-207}, year = {2017}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2017.6047.2447}, abstract = {Solid rocket motors are propulsion devices for both satellite launchers and missiles. Wich require guidance and steering to fly along a programmed trajectory and to comensate for flight disturbances.In most solid rocket motor. Thrust vector control (TVC) is required.one of the most efficeient methods of TVC is flexible nozzle system. The flexible nozzle consists of a flexible joint made of an elastometric material alternating with reinforcement rigns of metallic material. In this paper nonlinear simulation of flexible joint developed. The flexible joint is the most widely used device in modern nozzle.to obtain reliable design and reduce development risk nonlinear finite element analysis was performed to simulate the flexible joint structural behavior in bench test conditions. The analysis predictions show good agreement with the test. Considering the importance of geometric parameters, the effect of changing geometric parameters on the flexible joint behavioral behavior has been investigated with the help of finite element method, and a suitable flexible joint design has been proposed with the help of changing geometric dimensions with considering different input parameters.}, keywords = {Flexible Joint,Mooney Rivilin,Natural rubber,Finite element,solid rocket motor}, title_fa = {بررسی تجربی و عددی اثر پارامترهای هندسی روی رفتار غیرخطی لولای منعطف جهت کنترل بردار تراست موتور سوخت جامد}, abstract_fa = {موتور پیشران سوخت جامد در انواع سامانه های نظامی و فضایی بکار می رود. این موتورها نیازمند یک سیستم هدایت و کنترل در مسیر پرواز می باشند. یکی از پیشرفته ترین و موثر ترین روش های کنترل بردار تراست، استفاده از لولای منعطف می باشد که برای موتورهای قطربالا کاربرد دارد. لولای منعطف شامل لایه های الاستومری (با هدف انعطاف پذیری) است که با رینگ های فلزی (باهدف تامین صلبیت) تقویت می شوند. متریال لاستیکی بکار رفته توسعه داده شده و رفتار آن از نظر حرارتی و مکانیکی و ویسکوز بررسی شده است. یک لولای منعطف طراحی و ساخته شده و نتایج ساخت و تست هیدرواستاتیک ارائه شده است. روش شبیه سازی رفتار غیرخطی باکمک نرم افزار اجزاء محدود ارائه شده و تطابق نتایج آن باتست بررسی شده است که نتایج تطابق خوبی را با تست نشان می دهد، با توجه به اهمیت پارامترهای هندسی(هفت پارامتر هندسی مستقل) اثر تغییر پارامترهای هندسی بر روی مشخصات نیرویی و تنشی باکمک روش اجزاء محدود بررسی شده است. درنهایت با استفاده از نتایج بدست آمده راهکار طراحی بهینه لولای منعطف با کمک تغییر ابعاد هندسی ارائه شده است.}, keywords_fa = {لولای منعطف,مونی ریولین,لاستیک طبیعی,روش اجزاء محدود,موتور سوخت جامد}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1209.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1209_412212139ad3ff0abee9c80bb67cc29b.pdf} }