@article { author = {Rajaee, A. and Jalali Aghchai, A.}, title = {Study on the influences of effective parameters on the fatigue life of welded joint between locomotive gearbox baracket and bogie using FE model verified by experimental results}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {7}, number = {2}, pages = {27-43}, year = {2017}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2017.5369.2314}, abstract = {In the driving system of trains locomotives, Gearbox bracket connects gearbox to the bogie frame. This baracket is a casting part which welded to the bogie frame and is connected to the gearbox. This part suffers the fluctuating stresses during the train paths in both go and return paths. In this paper, influences of effective parameters on fatigue life of this baracket were investigated. The length of welded lines, material and thickness of baracket are the effective parameters. The FE model in FE Safe software was developed to predict the fatigue life. Factorial design was used to design of experiments. Experiments were done according to designed procedure. Results showed that, weld length, thickness of baracket and material of baracket has greater effect on fatigue life respectively. Also, in the fair choice of parameters, fatigue life became 330440 cycles which is 30.45% more than the fatigue life for initial model of baracket.}, keywords = {Gearbox Baracket,Fatigue Life,Finite Element Method,Full-Factorial Design}, title_fa = {بررسی تاثیر پارامترهای موثر بر عمر خستگی اتصال جوش بازوی گیربکس لوکوموتیو به بدنه بوژی با استفاده از مدل المان محدود صحه گذاری شده با نتایج تجربی}, abstract_fa = {در سیستم محرکه لوکوموتیوهای قطارهای برون شهری وظیفه‌ی نگهداری گیربکس و اتصال آن به بدنه‌ی بوژی بر عهده‌ی بازوی گیربکس است. این بازو یک قطعه‌ی ریختگی است که از طرفی توسط جوش به بدنه‌ی بوژی متصل شده است و از سمت دیگر گیربکس را نگه داشته است. این قطعه در مسیر‌های رفت و برگشت تحت تنش‌های متناوب قرار می‌گیرد و پدیده خستگی در آن بوجود می‌آید. در این مقاله هدف بررسی اثر پارامترهای موثر بر عمر خستگی بازوی گیربکس لوکوموتیو می‌باشد. طول خط جوش ، جنس و ضخامت بازو از جمله پارامترهای اساسی طراحی بازو به‌شمار می‌آیند. مدل المان محدود برای تخمین عمر خستگی ایجاد شده است. عمر خستگی از مدل المان محدود و با کمک نرم افزار اف‌ای‌سیف محاسبه شده است. جهت ارزیابی هر یک از پارامترها در تخمین میزان عمر خستگی بازو از روش طرح عاملی کامل در طراحی آزمایش استفاده شد. آزمایش‌ها مطابق طراحی آزمایش انجام شدند. طبق نتایج حاصل طول خط جوش بیشترین تاثیر را بر روی عمر خستگی دارد و پس از آن ضخامت و در آخر تغییرات جنس باعث تغییر عمر خستگی بازوی گیربکس می‌شوند. همچنین عمر خستگی مناسب ناشی از انتخاب مناسب پارامتر‌ها برابر با 306762 سیکل می‌باشد که با مقایسه با مدل اولیه با عمر 234609 سیکل، 45/30% بهبود یافته است.}, keywords_fa = {بازوی گیربکس,عمر خستگی,روش المان محدود,طرح عاملی کامل}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1020.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1020_9f3ad6bae0e4bf5fd0b911cc3b9400f1.pdf} }